Należy pamiętać, aby nie mylić dysleksji z dysleksją rozwojową. W dysleksji rozwojowej bowiem można wyodrębnić następujące obszary zaburzeń:
✔ Dysgrafię
✔ Dysortografię
✔ Dyskalkulię
✔ Dysleksję – czyli specyficzne trudności w nauce czytania i pisania
Dysgrafia to specyficzne problemy w pisaniu, charakteryzujące się zniekształceniami formy graficznej pisma — pismo brzydkie, nieestetyczne, nieczytelne.
Jak pomóc dziecku z dysgrafią?
Należy przede wszystkim zacząć jak najwcześniej. Nie wolno wyręczać dziecka, kiedy traci się cierpliwość do jego powolnego zapinania guzików czy zawiązywania butów.
Zajęcia terapeutyczne polegają bowiem głównie na pozwoleniu z uczniem tego, do czego zazwyczaj rodzice nie mają cierpliwości, kiedy widzą, jak ich dziecko niezgrabnie sobie radzi:
ćwiczenia motoryki małej — wykonywanie prac ręcznych, plastycznych — np. lepienie z plasteliny, układanie koralików, puzzli, rysowanie, ale także nawlekanie, ugniatanie ciasta, robienie masy solnej i różnych przedmiotów z niej, grzebanie w piasku i glinie, nawlekanie koralików, przekładanie małych przedmiotów łyżeczką lub pęsetą z jednego naczynia w drugie itd.
Dysortografia to specyficzne problemy w pisaniu, polegające na popełnianiu licznych błędów ortograficznych, mimo znajomości zasad pisowni.
Jak pomóc dziecku z dysortografią?
Stosować ćwiczenia usprawniające koncentrację, angażujące zmysł wzroku (np. odnajdywanie różnic w obrazkach, uzupełnianie wyrazów brakującymi literami), ćwiczenia pamięci wzrokowej, ćwiczenia ortograficzne, wykorzystujące wyobraźnię, ruch i zmysły inne niż wzrok (dotyk, smak, zapach).
Dyskalkulia to specyficzne problemy w uczeniu się matematyki, charakteryzujące się niemożliwością osiągnięcia adekwatnego dla wieku poziomu biegłości w czynnościach matematycznych.
Jak pomóc dziecku?
Stosować zabawy wspierające wyobraźnię matematyczną. pracować z dzieckiem na materiale konkretnym, tak, aby umiało symbole abstrakcyjne przełożyć na konkretne przykłady działań fizycznych ćwiczenie koncentracji i percepcji wzrokowej, aby wyeliminować „błędy nieuwagi” (np. w przepisywaniu)
Rodzic może na przykład grać w różne gry z dzieckiem, które kształtują myślenie matematyczne ( Farmer, Rummikub, memory matematyczne na dodawanie i odejmowanie lub mnożenie i dzielenie w przypadku starszych dzieci itp.)
Dysleksja to specyficzne problemy w nauce pisania i czytania, przy stosowaniu tradycyjnych metod nauczania, oraz co najmniej przeciętnej inteligencji oraz sprzyjających warunkach kulturowych i środowiskowych (dzieci nie są zaniedbane).
Rodzice dzieci z ryzyka dysleksji mogą na przykład pracować na ogólnym rozwojem możliwości intelektualnych dziecka. Wykonywać z nim następujące ćwiczenia: czytanie bajek, do których później dziecko wykonuje prace plastyczne, wyszukiwać różnice w obrazkach, zmieniać coś w otoczeniu i bawić się w zgadywankę co zostało zmienione, wyszukiwać wyrazy na jakąś literę, szukać podpisów do obrazka, układać podpisy do obrazków, układać wyrazy z rozsypanek wyrazowych, zdania z wyrazów itd.