Świetlica może być fajna!
Czas spędzony przez uczniów w świetlicy szkolnej powinien być dobrze wykorzystany, wypełniony interesującymi zajęciami, a przede wszystkim bezpieczny. Jest to miejsce, które przez wiele godzin zastępuje dzieciom dom. Dlatego coraz częściej szkoły stawiają na udoskonalenie działalności i doposażenie świetlic szkolnych, a wychowawcy starają się urozmaicić dzieciom spędzony tu czas, poszukują ciekawych i nowych metod i form pracy, biorąc pod uwagę zainteresowania i rzeczywiste potrzeby i możliwości uczniów. Specyfika pracy świetlicowej pozwala również na rzeczywistą indywidualizację – dostrzeżenie i bieżące rozwiązywanie problemów (zarówno w nauce, jak i wychowawczych).
Głównym zadaniem świetlicy jest organizacja czasu wolnego dzieciom pozostającym na terenie szkoły przed lekcjami lub po ich zakończeniu, zapewnienie opieki, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków. Ale pełni ona również ważną funkcję społeczną. Podczas zajęć świetlicowych uczniowie stale przebywają w grupie, dzięki czemu rozwijają swoje umiejętności interpersonalne – uczą się współpracy z rówieśnikami.
Świetlica jest doskonałym miejscem do realizowania programów wychowawczo – profilaktycznych, które m.in. służą rozpoznawaniu swoich emocji i emocji innych ludzi, sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Wychowawcy świetlicy podczas zajęć często wykorzystują bajakoterapię, muzykoterapię lub dramę ponieważ swobodny i zabawowy charakter zajęć świetlicowych sprzyja rozwijaniu wyobraźni, kreatywności i postaw twórczych.
Działalność plastyczna również pełni ważną rolę terapeutyczną – dziecko ma wówczas szansę na zaprezentowanie własnego sposobu postrzegania świata, uzewnętrznienie uczuć i emocji, rozwijanie wyobraźni. Udział w zajęciach plastyczno-technicznych to również szansa dla uczniów, którzy mają kłopoty z nauką lub są nieśmiali w kontaktach z rówieśnikami. Poprzez aktywność twórczą mogą wzbogacić szeroko pojęty warsztat pracy, wyrazić samego siebie, a przy tym poczuć, że dokonali czegoś niezwykłego i uwierzyć we własne siły. Zabawowy charakter zajęć ruchowych czy gimnastyki umożliwia rozładowanie energii, daje satysfakcję, pozwala poczuć smak zwycięstwa nawet tym uczniom, którzy na co dzień mają rozmaite trudności i kłopoty.
Świetlica też ma swoje zasady i warto je znać
Dobrze, aby współpraca na linii rodzic – świetlica układała się pomyślnie. Wpłynie to pozytywnie na funkcjonowanie świetlicy, a tym samym na dzieci, które spędzają tu czas. Drodzy Rodzice zapoznajcie się z Regulaminem świetlicy, poznajcie zasady i przepisy, które obowiązują w świetlicy naszej szkoły. Jeżeli będziecie je znali i rozumieli, będziecie mogli wspierać wychowawców w procesie wdrażania dzieci do ich przestrzegania. Niewątpliwie wpłynie to na komfort oraz bezpieczeństwo Waszych pociech.
Źródła: ORE – Świetlica szkolną przestrzenią czasu wolnego, I. Niewiejska – Świetlica szkolna. Rola i zadania świetlicy szkolnej w kontekście wychowawczo – opiekuńczej funkcji szkoły